دیشب در طی صحبتی که داشتیم عزیز ی سوال نیکویی داشت که مرا به کنکاش در
کلام وادار کرد .
تفاوت میان روح و جان و نفس یا روان آدمی در کلام خدا
عقل: در لغت یعنی قدرت تفکر.
نفس: در لغت یعنی خود. در اصطلاح گاه یعنی روح و گاه یعنی غریزه
جان: در لغت یعنی حیات یا زندگی. در بعضی ادیان و فلسفهها همان روح است. در زیست شناسی(علم شناخت حیات[۲]) موجود زنده یعنی موجودی با 6 عملِ تنفس، تناول(خوردن)، رشد، تناسل، حرکت و
در زبان عبری هم واژه روح(רוח) و هم واژه نفیش (נפשׁ) وجود دارد. که واژه نفیش به واژههای نَفس (به معنی خود) و نَفَس(به معنی دم و بازدم) بسیار نزدیک است.
روح و روان و بدن این سه بخش قابل تفکیک برای ما تفکیک بدن و روان آسان
است . در کلام از روح و روان وبدن صحبت است
تفکیک روح و روان کاری ساده نیست .
انسان از سه بخش خلق گشته است
تسالونیکیان اول باب ۵
۲۳ اما خود خدای سلامتی، شما را بالکل مقدس گرداناد و روح و نفس و بدن شما تماما بیعیب محفوظ باشد در وقت آمدن خداوند ما عیسی مسیح.
عبرانیان باب ۴
۱۲ زیرا کلام خدا زنده و مقتدر و برندهتر است از هر شمشیر دودم و فرورونده تا جدا کند نفس و روح و مفاصل و مغز را و ممیز افکار و نیتهای قلب است،
در عالم سه جهان روحانی وروانی و جسمانی
دنیای جسمانی و تمامی مادیاتش
با حواس پنج گانه بویایی وبینایی و شنوانی و لامسه و چشیدن
دنیای روحانی تنها با روح ما قابل ارتباط است . و توسط آن میتوانیم خدا را حس و کنیم . خوشحالی و مسرت یا غم به دنیای روانی تعلق دارند .
روان سه جزءدارد .عقل اراده و احساسات
احساسات
عشق می ورزیم /متنفریم / /غمگینیم ///مشتاقیم
روان عقل ماست
تمامی استدلات و درک مفاهیم . ملاحضات ما
روان اراده ماست
اراده در عمل است که از طریق آن تصمیم میگیریم
دنیای جسمانی و تمامی مادیاتش
با حواس پنج گانه بویایی وبینایی و شنوانی و لامسه و چشیدن
دنیای روحانی تنها با روح ما قابل ارتباط است . و توسط آن میتوانیم خدا را حس و کنیم . خوشحالی و مسرت یا غم به دنیای روانی تعلق دارند .
روان سه جزءدارد .عقل اراده و احساسات
احساسات
عشق می ورزیم /متنفریم / /غمگینیم ///مشتاقیم
روان عقل ماست
تمامی استدلات و درک مفاهیم . ملاحضات ما
یوشع باب ۲۳
۱۴ « و اینك من امروز به طریق اهل تمامی زمین میروم. و به تمامی دل و به تمامی جان خود میدانید كه یك چیز از تمام چیزهای نیكو كه یهُوَه، خدای شما دربارة شما گفته است به زمین نیفتاده، بلكه همهاش واقع شده است،
و یك حرف از آن به زمین نیفتاده.
مزامیر باب ۱۳۹
۱۴ تو را حمد خواهم گفت زیرا كه به طور مَهیب و عجیب ساخته شدهام. كارهای تو عجیب است و جان من این را نیكو میداند.
امثال باب ۱۹
۲ دلی نیز كه معرفت ندارد نیكو نیست و هر كه به پایهای خویش میشتابد گناه میكند.
روان اراده ماست
ایوب باب ۷
۱۵ به حدّی كه جانم خفه شدن را اختیار كرد و مرگ را بیشتر از این استخوانهایم.
اول تواریخ باب ۲۲
۱۹ پس حال دلها و جانهای خود را متوجه سازید تا یهُوَه خدای خویش را بطلبید و برخاسته، مَقْدس یهُوَه خدای خویش را بنا نمایید تا تابوت عهد خداوند و آلات مقدس خدا را به خانهای كه به جهت اسم یهُوَه بنا میشود درآورید.
اراده در عمل است که از طریق آن تصمیم میگیریم
قرنتیان اول باب ۲
۱۴ اما انسان نفسانی امور روح خدا را نمیپذیرد زیرا که نزد او جهالت است و آنها را نمیتواند فهمید زیرا حکم آنها از روح می شود.
یوحنا باب ۳
۶ آنچه از جسم مولود شد، جسم است و آنچه از روح مولود گشت روح است. ۷ عجب مدار که به تو گفتم باید شما از سر نو مولود گردید.
قبل از نجات ما صدرصد نفسانی و سقوط کرده بودیم . برضد خدا //پس باید تشخیص دهیم که عقل و احساس و اراده نیست که باید رد شود . بلکه زندگی نفسانی ست که بعد از ایمان بر صلیب نهادیم غلاطیان باب ۵
۲۰ و بتپرستی و جادوگری و دشمنی و نزاع و کینه و خشم و تعصب و شقاق و بدعتها،
حال که ایمان آوردیم باید قوای ارادی بصورت ابزاری برای استفاده روح قدوس
خداوند بکار گرفته شود .
حال روزانه زیر ذره بین روح القدس قرار میگیریم خدا روح
است .
و ما نیز میتوانیم با تولد تازه در روح راه رفتن را بیاموزیم و
دائما در روح باقی بمانیم
.در اناجیل مکرا به ما میآموزد /// خود را انکار کنیم روان و
زندگی نفسانی دور شویم . و
در رساله ها هم همچنین در روح زندگی کنیم و دعا کنیم و
دائما هر کاری را با هدایت روح
انجام دهیم . آمین موافقی
فیض عیسی مسیح و محبت پدر و مشارکت روح القدس
همواره با شما باد .
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen