Montag, 27. Juni 2011

مطالعه کلام متی ا

متی   باب ۱
  نسب نامه عیسی مسیح
 ۱ كتاب‌ نسب‌ نامه‌ عیسی مسیح‌ بـن‌ داود بـن ابراهیم‌:  ۲ ابراهیم‌ اسحاق‌ را آورد و اسحاق‌ یعقوب‌ را آورد و یعقوب‌ یهودا و برادران‌ او را آورد.  ۳ و یهودا، فارص‌ و زارح‌ را از تامار آورد و فارص‌، حصرون‌ را آورد و حصرون‌، اَرام‌ را آورد.  ۴ و اَرام‌، عمِّیناداب‌ را آورد و عمّینـاداب‌، نَحشـون‌ را آورد و نحشون‌، شَلْمون‌ را آورد.  ۵ و شَلْمون‌، بوعز را از راحاب‌ آورد و بوعـز، عوبید را از راعوت‌ آورد و عوبیـد، یسّـا را آورد.  ۶ و یسّـا داود پادشـاه‌ را آورد و داود پادشـاه‌، سلیمـان‌ را از زن‌ اوریا آورد.  ۷ و سلیمان‌، رحبْعام‌ را آورد و رحبْعام‌، اَبِیا را آورد و اَبِیـا، آسـا را آورد.  ۸ و آسا، یهوشافاط‌ را آورد و یهوشافاط‌، یورام‌ را آورد و یورام‌، عُزیا را آورد.  ۹ و عُزیا، یوتام‌ را آورد و یوتام‌، اَحاز را آورد و اَحـاز، حِزْقیا را آورد.  ۱۰ و حِزْقیا، مَنسّی را آورد و مَنسّی، آمون‌ را آورد و آمون‌، یوشیا را آورد.  ۱۱ و یوشیا، یكُنیـا و برادرانـش‌ را در زمـان‌ جـلای بابِـل‌ آورد.  ۱۲ و بعد از جلای بابل‌، یكُنْیا، سَألْتیئیل‌ را آورد و سَأَلْتیئیل‌، زَرُوبابِل‌ را آورد.  ۱۳ زَرُوبابِـل‌، اَبیهـود را آورد و اَبیهـود، ایلیـاقیـم‌ را آورد و ایلیاقیم‌، عازور را آورد.  ۱۴ و عازور، صادوق‌ را آورد و صادوق‌، یاكین‌ را آورد و یاكین‌، ایلَیهُـود را آورد.  ۱۵ و ایلیهـود، ایلعـازَر را آورد و ایلعـازَر، مَتّـان‌ را آورد و مَتّـان‌، یعقـوب‌ را آورد.  ۱۶ و یعقـوب‌، یوسـف‌ شوهـر مریم‌ را آورد كه‌ عیسی مُسمّـی به‌ مسیـح‌ از او متولّـد شـد.  ۱۷ پس‌ تمام‌ طبقات‌، از ابراهیم‌ تا داود چهارده‌ طبقه‌ است‌، و از داود تا جلای بابِل‌ چهارده‌ طبقه‌، و از جلای بابِل‌ تا مسیح‌ چهارده‌ طبقه‌.  فرشته به یوسف ظاهر می شود
 ۱۸ امّا ولادت‌ عیسی مسیح‌ چنین‌ بود كه‌ چون‌ مادرش‌ مریم‌ به‌ یوسف‌ نامزد شده‌ بود، قبل‌ از آنكه‌ با هم‌ آیند، او را از روح‌القدس‌ حامله‌ یافتند.  ۱۹ و شوهرش‌ یوسف‌ چونكه‌ مرد صالح‌ بود و نخواست‌ او را عبرت‌ نماید، پس‌ اراده‌ نمود او را به‌ پنهانی رها كند.  ۲۰ اما چون‌ او در این‌ چیزها تفکر میكرد، ناگاه‌ فرشته‌ خداوند در خواب‌ بر وی ظاهر شده‌، گفت‌: «ای یوسف‌ پسر داود، از گرفتن‌ زن‌ خویش‌ مریم‌ مترس‌، زیرا كه‌ آنچه‌ در وی قرار گرفته‌ است‌، از روح‌القدس‌ است‌.  ۲۱ و او پسری خواهد زایید و نام‌ او را عیسی خواهی نهاد، زیرا كه‌ او امت‌ خویش‌ را از گناهانشان‌ خواهد رهانید.»  ۲۲ و این‌ همه‌ برای آن‌ واقع‌ شد تا كلامی كه‌ خداوند به‌ زبان‌ نبی گفته‌ بود، تمام‌ گردد  ۲۳ «كه‌ اینك‌ باكره‌ آبستن‌ شده‌ پسری خواهد زاییـد و نـام‌ او را عمانوئیـل‌ خواهنـد خوانـد كه‌ تفسیـرش‌ ایـن‌ است‌: خـدا با مـا.»  ۲۴ پـس‌ چـون‌ یوسف‌ از خواب‌ بیدار شد، چنانكه‌ فرشته خداونـد بـدو امر كـرده‌ بود، بعمـل‌ آورد و زن‌ خویش‌ را گرفت‌  ۲۵ و تا پسر نخستین‌ خود را نزاییـد، او را نشنـاخت‌؛ و او را عیسـی نام‌ نهـاد.



 تفسیر کاربردی   متی  باب ۱
نسب نامۀ عیسی مسیح (۱: ۱-۱۷)
(لوقا ۳: ۲۳-۳۸)
۱ متی، رسولی که این انجیل را نوشت، خودش یهودی بود. یکی از اهداف متی از نوشتن این انجیل، این بود که به سایر یهودیان ثابت کند که عیسی همان مسیح، یعنی مسیحای موعود یهودیان بوده است. او مسیح را پسر داود می‌خواند، چرا که براساس پیشگویی‌های عهد عتیق، مسیحای موعود می‌بایست از نسل بزرگترین پادشاه یهودیان یعنی داود پادشاه باشد (دوم سموئیل ۷: ۱۲-۱۴؛ مزمور ۸۹: ۳-۴؛ ۳۲: ۱۱؛ مرقس ۱۰: ۴۷-۴۸) به همین جهت، متی نسبت نامۀ مسیح را در آیات ۲-۱۷ ذکر می‌کند تا ثابت نماید که مسیح به طور قطع از نسل داود، و همینطور از نسل ابراهیم، یعنی نخستین فرد یهودی، بوده است (پیدایش ۱۲: ۱-۳).
اسامی مندرج در این نسب نامه همگی در عهد عتیق آمده است (روت ۴: ۱۸-۲۲؛ اول تواریخ ۲: ۱-۱۵؛ ۳: ۱۰-۱۶). اما متی نسب نامۀ کامل مسیح را نقل نمی‌کند، زیرا میان ابراهیم (آیۀ ۲) و داود (آیۀ ۶) سه نام ذکر نشده است. سه نام نیز میان یورام و عزیا در آیه ۸ ذکر نشده است (اول تواریخ ۳: ۱۱-۱۲).
۲-۱۷ وقتی نسب نامۀ عیسی در انجیل متی با نسب نامه مندرج در لوقا ۳: ۲۳-۳۸ مقایسه می‌شود، دو تفاوت عمده به چشم می‌خورد. نخست، نسب نامه لوقا به زمانی پیش از ابراهیم باز می‌گردد، یعنی به آدم، اولین انسانی که خدا آفرید. لوقا یهودی نبود؛ لذا هدفش این بود که نشان دهد مسیح نه فقط مسیحای یهودیان، بلکه نجات دهندۀ تمام دنیا بوده است، هم یهودیان و هم امتها (غیر یهودیان). به همین دلیل، او نسب نامۀ خود را از آدم آغاز می‌کند.
دوم، از داود تا مسیح، نسب نامۀ لوقا کاملاً با نسب نامۀ متی تفاوت دارد. فقط دو نام، یعنی سألتسیئیل و زروبابل (آیۀ ۱۲) یکسانند. توضیحی که عموماً برای این اختلاف ارائه می‌شود، اینست که متی نسب نامۀ شرعی یوسف را ذکر می‌کند، چرا که یوسف در چار چوب ازدواج، پدر شرعی عیسی بود. اما از آنجا که یوسف پدر طبیعی عیسی نبود (روح‌القدس پدر واقعی او بود)، لوقا نسب نامۀ مریم، مادرعیسی را ارائه داده است، نه نسب نامۀ یوسف را. طبعاً نسب نامۀ مریم و یوسف متفاوت بود. اما نکته جالب اینست که یوسف و مریم، هر دو از نسل داود بودند. بنابراین، متی و لوقا هر دو از طرق گوناگون نشان می‌دهند که عیسی پسر داود و مسیحای موعود می‌باشد.
جلا یا تبعید بابل (عراق امروزی) که درآیات ۱۱ و ۱۷ مورد اشاره واقع شده است، به تصرف اورشلیم و سرزمین یهودیه به دست بابلیها در سال ۵۸۷ ق.م اشاره می‌کند؛ در این زمان، بسیاری از یهودیان اسیر شدند و به بابل تبعید گردیدند (دوم پادشاهان ۲۵: ۱-۱۲). این رویداد به حکومت زمینی داود و خاندان او خاتمه داد.
ولادت عیسی مسیح (۱: ۱۸-۲۵)
۱۸ عیسی پدر انسانی نداشت. دیگر مردانی که در کتاب مقدس فید شده اند، نظیر اسحاق و یحیی تعمید دهنده، با مداخلۀ قدرت مافوق طبیعی خدا به وجود آمدند، لیکن همگی پدران انسانی داشتند (پیدایش ۱۸: ۱۰-۱۴؛ لوقا ۱: ۵-۷، ۱۱-۱۳، ۱۸-۱۹). اما مریم، مادر عیسی، پیش از ولادت عیسی هرگز با مردی نخوابیده بود؛ وی باکره بود. پدر عیسی روح‌القدس بود (لوقا ۱: ۲۶-۳۵ و تفسیر آن مشاهده شود).
۱۹ از نظر یوسف، مریم مرتکب زنا شده بود، زیرا برطبق رسم یهودی، نامزد شخص (که به عقد او در آمده)، اگر به او خیانت کند، زناکار محسوب می‌شد. هرگاه چنین پیوندی گسسته می‌شد، صدور طلاق رسمی ضروری می‌گشت. یوسف در نظر داشت که مریم را در خفا و در حضور دو شاهد طلاق دهد. وی مردی مهربان و درستکار بود و میل نداشت که مریم را در نظر عامه بی آبرو سازد.
۲۰ فرشته‌ای در رؤیا به یوسف گفت که مریم مرتکب زنا نشده، بلکه پدر کودکش خود روح‌القدس می‌باشد.
۲۱ فرشته به یوسف گفت که نام کودک را عیسی بگذارد که شکل یونانی نام یوشع می‌باشد که به معنی «خداوند نجات می‌دهد» است. عیسی، نجات دهنده است زیرا که قوم خود را از گناهانشانمی‌رهاند. وی ایشان را از مجازات گناه که هلاکت ابدی است، نجات می‌دهد (یوحنا ۳: ۱۶ و ۱۷؛ رومیان ۶: ۲۳ و تفاسیر آنها مشاهده شود) و او ایشان را بواسطۀ کار روح‌القدس از قید گناه نجات می‌دهد (رومیان ۸: ۱-۲ و تفسیر آن مشاهده شود).
۲۲-۲۳ سپس متی نقل قولی را از اشعیای نبی می‌آورد تا نشان دهد که نبوت اشعیا بواسطۀ ولادت عیسی تحقق یافته است (اشعیا ۷: ۱۴). عیسی همچنین عمانوئیل یا «خدا با ماست» نامیده شده است زیرا که خدا در قالب عیسی به زمین آمد و در میان انسانها ساکن گردید. در مسیح، خدا همواره با ماست (متی ۲۸: ۲۰).
۲۴-۲۵ بسیاری از مسیحیان براین عقیده اند که مریم و یوسف بعد از تولد عیسی، صاحب فرزندان دیگری نیز شدند. برادران و خواهران عیسی که در مرقس ۶: ۳ و یوحنا ۷: ۳-۵ قید شده اند، احتمالاً فرزندان مریم هستند با اینحال، عده‌ای دیگر از مسیحیان عقیده دارند که مریم باکره باقی ماند. ایشان می‌گویند که برادران و خواهران قید شده در بالا فرزندان یوسف از ازدواج قبلی او بوده اند.
برای توضیحات بیشتر در مورد ولادت عیسی، لوقا ۲: ۱۷ و تفسیر آن را مشاهده کنید.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen