Mittwoch, 18. April 2012

مسیحیت و شریعت



 متی   باب ۵
 ۱۸ زیرا هر آینه‌ به‌ شما میگویم‌، تا آسمان‌ و زمین‌ زایل‌ نشود، همزه‌ یا نقطه‌ای از تورات‌ هرگز زایل‌ نخواهد شد تا همه‌ واقع‌ شود.
 ۱۹ پس‌ هر كه‌ یكی از این‌ احكام‌ كوچكترین‌ را بشكند و به‌ مردم‌ چنین‌ تعلیم‌ دهد، در ملكوت‌ آسمان‌ كمترین‌ شمرده‌ شود. اما هر كه‌ بعمل‌ آورد و تعلیم‌ نماید، او در ملكوت‌ آسمان‌ بزرگ‌ خوانده‌ خواهد شد.
 ۲۰ زیرا به‌ شما میگویم‌، تا عدالت‌ شما بر عدالت‌ كاتبان‌ و فریسیان‌ افزون‌ نشود، به‌ ملكوت‌ آسمان‌ هرگز داخل‌ نخواهید شد.


هیچ نکته‌ای از شریعت زایل نخواهد شد و ازمیان نخواهد رفت تا زمانی که همه واقع شود، یعنی تا زمانی که تمام چیزهایی که در عهد عتیق در مورد عیسی نوشته شده است، به انجام رسد. پیش از مرگ و رستاخیز عیسی، کل شریعت اعمال می‌شد، لیکن بعد از مرگ و برخاستن عیسی از مردگان، بخشی از شریعت غیر ضروری گردید. آن بخش«زایل» نشد بلکه فقط اجرایش متوقف شد. آن بخش از تورات که دیگر مورد اجرا نیست، بخش مربوط به تشریفات آن است. شریعت یهود مشتمل بود بر تعدادی قواعد درمورد قربانی به منظور زدودن تقصیر و تطهیر خویشتن از گناه. این قواعد دیگر ضروری نیست. چرا که مسیح اکنون آمده و گناه و تقصیر ما را برداشته است 


  کولسیان   باب ۲
 ۱۳ و شما را که‌ در خطایا و نامختونی جسم‌ خود مرده‌ بودید، با او زنده‌ گردانید چونکه‌ همه‌ خطایای شما را آمرزید،
 ۱۴ و آن‌ دستخطی را که‌ ضد ما و مشتمل‌ بر فرایض‌ و به‌ خلاف‌ ما بود، محو ساخت‌ 

و آن‌ را به‌صلیب‌ خود میخ‌ زده‌، از میان‌ برداشت‌.

  عبرانیان   باب ۸
 ۱۲ زیرا بر تقصیرهای‌ ایشان‌ ترحم‌ خواهم‌ فرمود و گناهانشان‌ را دیگر به‌ یاد نخواهم‌ آورد.”
 ۱۳ پس‌ چون‌ “تازه‌” گفت‌، اول‌ را کهنه‌ ساخت‌؛ و آنچه‌ کهنه‌ و پیر شده‌ است‌، مشرف‌ بر زوال‌ است‌.

 تنها به وسیلۀ عیسی مسیح، می توان به نزد خدا حضور یافت. 
فقط به کمک مسیح نیروی پاک زیستن و تقدس را به دست خواهیم آورد. به همین جهت است که عیسی مسیح، متوسط عهد جدید لقب گرفته است 


  عبرانیان   باب ۹
 ۱۵ و از این‌ جهت‌ او متوسط‌ عهد تازه‌ای‌ است‌ تا چون‌ موت‌ برای‌ کفاره‌ تقصیرات‌ عهد اول‌ بوقوع‌ آمد، خوانده‌شدگان‌ وعده‌ میراث‌ ابدی‌ را بیابند. 



عهد اول به وسیلۀ ریختن خون حیوانات قربانی، تحکیم می شد (خروج ۲۴: ۸).
 به همین ترتیب، درعهد جدید، به وسیلۀ ریخته شدن خون عیسی مسیح، پیمان تازه تحکیم گردید.
 به همین د لیل بود که عیسی مسیح در شام آخر پیاله را گرفت و فرمود: این است خون من از عهد جدید که در راه بسیاری ریخته می شود 


  رومیان   باب ۸

 ۲ زیرا که‌ شریعت‌روح‌ حیات‌ در مسیح‌ عیسی‌ مرا از شریعت‌ گناه‌ و موت‌ آزاد 

گردانید. 

 زمانی که روح القدس به زندگی ما وارد شد، آن شریعت کهنۀ گناه و موت رخت 

بربست و شریعت روح حیاتجایگزین آن گردید. 


شریعت یهود، که انسان را به موت محکوم می کند،

 بشر را تحت شریعت گناه و موت قرار می دهد،

 حال آنکه روح قدوس مسیح ما را از آن شریعت گناه و موت آزاد گردانیده است.

 نه تنها روح القدس ما را از قصاص و مجازات گناه رهانیده است،

 بلکه بوسیلۀ او از چنگال و سلطۀ گناه نیز رستگار شده ایم 

 رومیان   باب ۶

 ۱۴ زیرا گناه‌ بر شما سلطنت‌ نخواهد کرد، چونکه‌ زیر شریعت‌ نیستید بلکه‌ زیر فیض‌. 

 مرقـس باب هفت آیه هشت

   زیرا حکم‌ خدا را ترک‌ کرده‌، تقلید انسان‌ را نگاه‌ می‌دارند،

 چون‌ شستن‌ آفتابه‌ها و پیاله‌ها و چنین‌ رسوم‌ دیگر بسیار بعمل‌ می‌آورید.”


 متی   باب ۲۲
 ۳۷ عیسی‌ وی‌ را گفت‌: «اینکه‌ خداوند خدای‌ خود را به‌ همه‌ دل‌ و تمامی‌ نفس‌ و 

تمامی‌ فکر خود محبّت‌ نما.

 ۳۸ این‌ است‌ حکم‌ اوّل‌ و اعظم‌.

 ۳۹ و دوّم‌ مثل‌ آن‌ است‌ یعنی همسایه‌ خود را مثل‌ خود محبّت‌ نما.

 ۴۰ بدین‌ دو حکم‌، تمام‌ تورات‌ و صحُف‌ انبیا متعلّق‌ است‌.»

  تیموتائوس اول باب یک آیه پنج

   اما غایت حکم‌، محبت‌ است‌ از دل‌ پاک‌ و ضمیر صالح‌ و ایمان‌ بی‌ریا.


فیض عیسی مسیح محبت پدر و مشارکت روح القدس با شما باد 



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen