آیا کتاب مقدس برده داری را تایید میکند ؟؟؟
کتاب مقدس برده داری را به صراحت رد میکند .
تثنیه باب ۱۵
آزادی غلامان
۱۲ اگر مرد یا زن عبرانی از برادرانت به تو فروخته شود، و او تو را شش سال خدمت نماید، پس در سال
هفتم او را از نزد خود آزاد كرده، رهاكن.
۱۳ و چون او را از نزد خود آزاد كرده، رها میكنی، او را تُهیدست روانه مساز.
۱۴ او را از گله و خرمن و چرخُشت خود البته زاد بده؛ به اندازهای كه یهُوَه، خدایت، تو را بركت داده باشد به او بده.
۱۵ و بیادآور كه تو در زمین مصر غلام بودی و یهُوَه، خدایت، تو را فدیه داد، بنابراین من امروز این را به تو
امر میفرمایم،
افسسیان باب ۶
۹ و ای آقایان، با ایشان به همین نسق رفتار نمایید و از تهدید کردن احتراز کنید، چونکه می دانید که خود شما را هم آقایی هست در آسمان و او را نظر به ظاهر نیست.
تفسیر کاربردی افسسیان باب ۶
۹ وظیفه کارگران این است که دستورات کارفرمایان خود را اجرا نمایند. اینک پولس پیرامون وظایف کارفرمایان صحبت می کند. کارفرمایان، بایستی در رابطه با نحوه رفتار با زیردستان خود، به یاد داشته باشند که خود ایشان در زیر امر و ریاست مسیح قرار دارند. کارفرمایان باید با احترام و عزت، با کارگران خود رفتار کنند. کارفرما باید دستمزدی منصفانه و مناسب به کارگران خود بدهد و کارگران خود را استثمار ننماید. باید به آنها مرخصی کافی، ساعات کار معقول و محیط کار سالم بدهد. کارفرمایان نباید که از کارگران به جهت ارضای هوسها و حرص خود برده کشی کنند. هر کارفرمایی بداند که خود او اربابی درآسمان دارد و باید به رئیس خود عیسی مسیح جوابگو باشد (کولسیان ۴: ۱). همۀ ما، چه کارگر و چه کارفرما، غلامان مسیح هستیم وهریک
باید جواب اعمال خود را در پیش تخت داوری خدا بدهیم.
باشد که هر شخص دربارۀ وظایف خود نسبت به دیگران تفکر کند. ما نباید در پی این باشیم که دیگران چه نفعی به ما خواهند رساند و یا از دیگران چه امتیازی حاصل خواهیم کرد. کارگر مسیحی در پی این نباشد که چقدر دستمزد می گیرد بلکه در فکر این باشد که چگونه با کار بهتر، خدا را خدمت کند. کارفرمای میسحی نیز در فکر این نباشد که چگونه از کارگران خود حداکثر استفاده را بکند، بلکه به فکر خدمت به کارگران خود بوده، با خدمت به کارگران خود، عیسی مسیح را مورد خدمت و کارگران خود عیسی مسیح را مورد خدمت و پرستش قرار دهد. این طریق مسیحی است. اگر هریک از طرفین، سعی کنند که وظیفۀ مسیحی خود را به نحو احسن انجام دهد، دیگر در محیط کار، اختلاف سودجویی استثمار، اعتصابات کارگری و نارضایتی دیده نخواهد شد. زیرا خداوند ما عیسی مسیح به ما دستور داده است که نفع دیگران را بالاتر از منافع خود بدانیم.
کولسیان باب ۴
۱ ای آقایان، با غلامان خود عدل و انصاف را بجا آرید، چونکه می دانید شما را نیز آقایی هست در آسمان.
همواره میشنویم که کتاب مستقیم برده داری را رد نمیکند .اما موضوع برداری آنچه ما امروز در مورد آن
میدانیم و آنچه در کلام است تفاوت فاحش وجود دارد . برده داری که در کلام آمده مربوط به قوم خاصی نیست یا مربوط به رنگ پوست و تبیعض نژادی نیست .
در کتاب مقدس در مورد طبقه ایی از اجتماع صحبت میگردد .
که مقروض بوده یعنی نمیتوانست بدهی خود را پرداخت کند .
یا از پس مخارج خانواده برآیند خود را به بردگی میفروختند و این از
نژاد خاص و یا طبقه خاص اجتماعی نبود .
بلکه فورمی از ساختار اجتماعی عهد عتیق بوده است تا نیازهای شخصی یا فامیلی در زمان و مبلغ خاص بر طرف گردد .
برای برخی بردگی نوعی برخورداری از نیازهای مادی بوده است مثل قراداد کاری که امروزه متداول است . در زمان ومشخص برای مبلغ مشخص
انتخاب بردگی
در عهد جدید در مواردی میبینیم که سیاستمداران پزشکان و وکلا برده بودند تا
نیازهایشان توسط صاحبانشان برطرف گردد.
در قرون جدید برده داری روی نژاد یا رنگ پوست خاصی بود یا قومی بر قومی بوده در صورتی که کلام خدا از نظام اجتماعی دیگری صحبت دارد .
اگر کلام را بخوانیم با نگاه کوتاهی به وضعیت عبرانیان در مصر بر خورد خدا برای نجات قومش چگونه بوده است .
خروج باب ۱۳
۱۴ و در زمان آینده چون پسرت از تو سؤال كرده، گوید كه این چیست، او را بگو، یهوه ما را به قوت دست از مصر، از خانة غلامی بیرون آورد.
با آیات فوق متوجه شدیم برده داری اصولا از نظر کلام با برده داری قرون گذشته یا تبعیض نژادی زمین تا آسمان فرق دارد .که قرنهاست انسانهای گذشته و در عصر حاضرنیز ادامه دارد .حدودا 12 میلیون انسان درسرتا سر جهان در بردگی بسر میبرند اسیر برده داری به اشکال مختلف هستند . (کاراجباری . تجارت تن فروشی . ملک موروثی و غیره ............کارکودکان
در عهد عتیق و عهد جدید در کتاب مقدس شکارانسان آدم دزدی معامله گران انسان
تاجران انسان در قرن نوزدهم در افریقا و آنچه این شکارچیان انسان انجام دادن کلام خدا برای اینکار مجازات مرگ قرار داده است و برده داری را شریر و گناهکار اعلام میدارد
عمل شنیع اعلام میکند .
خروج باب ۲۱
۱۶ « و هر كه آدمی را بدزدد و او را بفروشد یا در دستش یافت شود، هرآینه
كشته شود.
تیموتائوس اول باب ۱
۸ لیکن میدانیم که شریعت نیکو است اگر کسی آن را برحسب شریعت بکار برد.
۹ و این بداند که شریعت بجهت عادل موضوع نمیشود، بلکه برای سرکشان و
طاغیان و بیدینان و گناهکاران و ناپاکان و حرامکاران و قاتلان پدر وقاتلان مادر
و قاتلان مردم
۱۰ و زانیان و لواطان و مردمدزدان و دروغگویان و قسمدروغخوران و برای هر
عمل دیگری که برخلاف تعلیم صحیح باشد،
تفسیر کاربردی تیموتائوس اول باب ۱
۸ در آیۀ پیش، پولس رسول معلمین دروغین را به خاطر تاکیدشان بر تعلیم شریعت، مورد ملامت قرار داد. ولی در این آیه می گوید: لیکن می دانیم که شریعت نیکو است. پولس رسول به تیموتائوس می گوید که تعلیمات غلط معلمین کذبه، باعث بدی شریعت خدا نمی شود. اگر شریعت، به درستی اجرا شود، کمک خواهد کرد که ما زندگی خود را از گناه و شرارت پاک نگاه داریم.
۹-۱۱ شریعت و قوانین مذهبی برای افراد مومن و پرهیزکار داده نشده است، بلکه هدف شریعت آگاه سازی گناهکاران به خطاکاری ایشان می باشد.
در اینجا، پولس فهرستی از افراد و اعمال شرارت بار و گناهان مختلف ارائه می دهد. در انتهای این فهرست، پولس گناهان دیگری را با این عنوان اضافه می کند: هر عمل دیگری که بر خلاف تعلیم صحیح باشد ( آیۀ ۱۰). هر چه که بر خلاف تعلیمات صحیح انجیل باشد، گناه و از شیطان است. ولی تعلیم صحیح موافق و بر حسب جلال خدای متبارک یعنی تعالیم عیسی مسیح و رسولان او می باشد.
نقشه اصلی خدا حی آزادی انسانها
عیس مسیح با
مرگ بر صلیب شریعت گناه را به حیات تبدیل کرده است .
هدیه خدا نجات از بردگیهاست نجات تجربه تغییر و اصلاح در روح
نجات فیض و بخشش است نجات در ذات الهیست .
و آنکه این فیض و آزادی را چشیده باشد
میداند همانطور که این رحمت باعث آزادی خودش گشت. دیگران را هم اسیر امیال خود نسازد .
سیستم بردهداری شكلی از قشربندی اجتماعی است كه در آن انسانها میتوانند مالك یا مایملك دیگران باشند. در چنین سیستمی، انسان میتواند بصورت كالایی درآید كه قابل خرید و فروش باشد. بنیان و اساس بسیاری از تمدنهای اولیه مانند تمدن مصر، یونان و روم بر كار بردگان استوار بود. اما این عمل تنها به دوران باستان اختصاص ندارد؛ بلكه بین قرون پانزدهم تا نوزدهم میلادی تجارت برده، در اروپا و آمریكای شمالی هم رواج داشته است.
فیض عیسی مسیح مجبت پدر و مشارکت روح القدس با شما باشد و بماند .
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen