مطالعه کتاب مقدس متی 6
انگیزۀ اعمال نیکوی ما باید حصول جلال خدا باشد.
عیسی چنین تعلیم داد: «زنهار عدالت خود را پیش مردم به جا میاورید تا شما را ببینند.» خدا همیشه به انگیزهای که ما در انجام کارهای نیک داریم، نگاه میکند. در نظر خدا، انگیزۀ انجام کار نیک، بیشتر از خود آن کار اهمیت دارد. اگر اعمال نیک بکنیم تا مردم ما را تحسین کنند، خشنودی خدا فراهم نمیشود. این کار خودخواهانه است. خدا تنها هنگامی خشنود میشود که کاری را برای جلال او انجام دهیم. تعلیم عمده در اینجا این است که خدا در وهلۀ اول به انگیزۀ ما، به دل ما مینگرد و نه به کارهای بیرونی ما. خدا در وهلۀ اول از ما میخواهد که باطناً عادل باشیم. تنها آن اعمال نیکویی که از دل پاک برمی خیزد مورد پسند خدا واقع میشود.
عیسی در متی ۵: ۱۶ فرمود: «... بگذارید نور شما برمردم بتابد تا اعمال نیکوی شما را ببینند ...»این گفته در نگاه اول، مخالف تعلیمی که در ۶: ۱ ارائه شده، به نظر میرسد. لیکن در متی ۵: ۱۶ نکتۀ عمده این است که انسانها باید اعمال نیکوی ما را ببینند و پدر(ما) را در آسمان تمجید نمایند.
عیسی در متی ۵: ۱۶ فرمود: «... بگذارید نور شما برمردم بتابد تا اعمال نیکوی شما را ببینند ...»این گفته در نگاه اول، مخالف تعلیمی که در ۶: ۱ ارائه شده، به نظر میرسد. لیکن در متی ۵: ۱۶ نکتۀ عمده این است که انسانها باید اعمال نیکوی ما را ببینند و پدر(ما) را در آسمان تمجید نمایند.
۲ اگر درجستجوی تعریف و تمجید انسانها باشیم، این تنها پاداشی خواهد بود که به دست خواهیم آورد؛ آنگاه پاداش آسمانی خود را که باید از خدا بگیریم، از دست خواهیم داد. تمجید انسانها از میان خواهد رفت؛ فقط پاداشی که از خدا است، پایدار خواهد ماند. شخص را چه سود دارد هرگاه تمام دنیا را ببرد و نفس خود را ببازد؟ (مرقس ۸: ۳۶). عیسی چنین تعلیم داد: «چون عبادت کنی، به حجرۀ خود داخل شو ... در را ببند.» یعنی ما باید تمامی توجه خود را معطوف به خدا کنیم، نه به خودمان. باید اندیشههای دنیوی را هنگامی که با خدا صحبت میکنیم، از خود برانیم. این بدین معنی نیست که ما باید تنها بطور خصوصی و در تنهایی دعا کنیم. دعا کردن به همراه دیگر ایمانداران، خوب و ضروری است. لیکن چه با هم و چه به تنهایی، همگی باید در مواقع دعا تنها به خدا بنگریم، نه اینکه سعی کنیم توجه دیگران را به دعای خود جلب کنیم (آیۀ ۵).۷ اشتباه دیگری که مردم به هنگام دعا مرتکب میشوند، این است که فکر میکنند برای دریافت پاسخی از خدا باید به طریق خاصی دعا کنند. ایشان فکر میکنند که باید کلمات خاصی را به کار برند یا به مدت طولانی یا در مکانی خاص دعا کنند. چنین چیزی ضروری نیست. خدا برحسب ایمان ما به دعاهایمان پاسخ میدهد، نه برحسب کلمات یا شیوهای که برای دعا به کار میبریم.
روزه گرفتن (۶: ۱۶-۱۸)
۱۶-۱۸ درست به همان دلیلی که یهودیان اعمال نیک (عدالت) انجام میدادند و دعا میکردند، به همان دلیل نیز روزه میگرفتند؛ همۀ اینها را به این دلیل انجام میدادند تا مورد تحسین و اکرام مردم قرار گیرند. ایشان بر چهرۀ خود خاکستر میمالیدند تا دیگران بدانند که ایشان روزه دارند. هدف ایشان کسب احترام برای خود بود، نه کسب رضایت خدا. اجر آنان فقط اکرام انسانها بود و اجری از خدا دریافت نمیداشتند.
چون روزه دارید ... این بدین معنی است که عیسی آن روزهای را تأیید میکرد که با دلائل درست انجام میشد. مسیحیان روزه میگیرند تا خود را نزد خدا فروتن سازند و بدنهای خود را تحت کنترل قرار دهند و هدایت و قدرت بیشتری از روحالقدس دریافت دارند.
اشعیا نبی گفته است که «روزه» ای که مورد پسند خدا است، فروتنی و اعمال محبت آمیز است (اشعیا ۵۸: ۱-۷). بدون فروتنی و کارهای محبت آمیز روزه تنها تظاهری پوچ است.
۱۶-۱۸ درست به همان دلیلی که یهودیان اعمال نیک (عدالت) انجام میدادند و دعا میکردند، به همان دلیل نیز روزه میگرفتند؛ همۀ اینها را به این دلیل انجام میدادند تا مورد تحسین و اکرام مردم قرار گیرند. ایشان بر چهرۀ خود خاکستر میمالیدند تا دیگران بدانند که ایشان روزه دارند. هدف ایشان کسب احترام برای خود بود، نه کسب رضایت خدا. اجر آنان فقط اکرام انسانها بود و اجری از خدا دریافت نمیداشتند.
چون روزه دارید ... این بدین معنی است که عیسی آن روزهای را تأیید میکرد که با دلائل درست انجام میشد. مسیحیان روزه میگیرند تا خود را نزد خدا فروتن سازند و بدنهای خود را تحت کنترل قرار دهند و هدایت و قدرت بیشتری از روحالقدس دریافت دارند.
اشعیا نبی گفته است که «روزه» ای که مورد پسند خدا است، فروتنی و اعمال محبت آمیز است (اشعیا ۵۸: ۱-۷). بدون فروتنی و کارهای محبت آمیز روزه تنها تظاهری پوچ است.
گنج هایی در آسمان (۶: ۱۹-۲۴)
عیسی فرمود: «کار بکنید نه برای خوراک فانی بلکه برای خوراکی که تا حیات جاودانی باقی است که پسر انسان را به شما عطا خواهد کرد» (یوحنا ۶: ۲۷).۲۰ بلکه گنجها به جهت خود در آسمان بیندوزید. منظور عیسی این است: هرکار نیکی که در این جهان برای خدا انجام میدهید، در آسمان گنج به حساب میآید و در آنجا «ذخیره» خواهد شد هنگامی که بر روی زمین نیکویی میکینم، شالودهای را برای خود در آسمان پی ریزی مینماییم (اول تیموتائوس ۶: ۱۷-۱۹ما تنها به واسطه فیض از طریق ایمان نجات مییابیم (افسسیان ۲: ۸ مشاهده شود). اما کارهای نیک گواهی است بیرونی بر ایمان ما. ایمان حقیقی همواره اعمال نیکو به جا میآورد، درست همانند درخت نیکویی که میوۀ خوب به بار میآورد. باری اینکه بدانیم ایمان حقیقی داریم یا نه، باید به اعمال خود نگاه کنیم (یعقوب ۲: ۱۴-۲۴۲۲ چراغ بدن چشم است. «چشم» در اینجا به معنی چشم دل یا ذهن است یعنی «چشم روحانی» ما. با چشم جسمانی مان میتوانیم چیزهای دنیوی را ببینیم و با چشم روحانی میتوانیم امور روحانی را مشاده کنیم. با چشم روحانی مان میتوانیم خیر و شر، گنج دنیوی و گنج آسمانی را تشخیص دهیم.
اگر چشمان روحانی مان بسیط (خوب) باشد، یعنی بصیر و سالم باشد، کل بدنمان مملو از نور یعنی نور خدا خواهد شد.
۲۳ روح خدا از وراء چشمان روحانی مان وارد زندگی ما میشود. اگر چشمان روحانی ما تار یا کور باشد، نور خدا نخواهد توانست در جان ما بدرخشد و ما در تاریکی روحانی باقی خواهیم ماند تنها منبع نور روحانی، خدا است. اگر آن نور، تاریکی باشد، به راستی در تاریکی عظیمی هستیم! عیسی فرمود: «با حذر باش مبادا نوری که در تو است ظلمت باشد» (لوقا ۱۱: ۳۵-۳۶ مشاهده شود). چشمان روحانی ما در چه وضعیتی است؟ آیا روشن و بسیط است؟ آیا عیسی را میبینیم؟ عیسی نور جهان است (یوحنا ۱: ۹، ۸: ۱۲). آیا آن نور را میبیینیم؟
داود چنین نگاشت: من جوان بودم و الان پیر هستم و مرد صالح را هرگز متروک ندیده ام و نه نسلش را که گدای نان بشوند (مزمور ۳۷: ۲۵). به محبت و وفاداری خدا اعتماد کنید. او را با تمامی دل، تمامی جان و فکر و قوت خود محبت نمایید. او را پیش از هر چیز دیگر بطلبید وهمه این چیزها به شما داده خواهد شد. خزائن بی حساب خدا در مسیح از آن ماست، نه تنها در این حیات بلکه در تمام ابدیت.فیض و سلامتی از جانب پدر ما خدا و عیسی مسیح خداوند بر شما باد.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen