قرنتیان اول باب ۱۲
عطایای روحانی
۱ اما درباره عطایای روحانی، ای برادراننمیخواهم شما بیخبر باشید.
۲ می دانید هنگامی که امتها می بودید، بهسوی بتهای گنگ برده می شدید بطوری که شما را می بردند.
۳ پس شما را خبر می دهم که هرکه متکلم به روح خدا باشد، عیسی را اناتیما نمیگوید و احدی جز به روحالقدس عیسی را خداوند نمیتواند گفت.
۴ و نعمتها انواع است ولی روح همان.
۵ و خدمتها انواع است اما خداوند همان.
۶ و عملها انواع است لکن همان خدا همه را در همه عمل می کند.
۷ ولی هرکس را ظهور روح بجهت منفعت عطا می شود.
۸ زیرا یکی را بوساطت روح، کلام حکمت داده می شود و دیگری را کلام علم، بحسب همان روح.
۹ و یکی را ایمان به همان روح و دیگری را نعمتهای شفا دادن به همـان روح.
۱۰ و یکی را قوت معجزات و دیگری را نبوت و یکی را تمییز ارواح و دیگری را اقسـام زبانهـا و دیگری را ترجمه زبانها.
۱۱ لکن در جمیع اینها همان یک روح فاعل است که هرکس را فرداً بحسب اراده خود تقسیم می کند.
یک بدن و اعضای متعدد
۱۲ زیرا چنانکه بدن یک است و اعضای متعدد دارد و تمامی اعضای بدن اگرچه بسیار است یکتن می باشد، همچنین مسیح نیز می باشد.
۱۳ زیرا که جمیع ما به یک روح در یک بدن تعمید یافتیم، خواه یهود، خواه یونانی، خواه غلام، خواه آزاد و همه از یک روح نوشانیده شدیم.
۱۴ زیرا بدن یک عضو نیست بلکه بسیار است.
۱۵ اگر پا گوید چونکه دست نیستم از بدن نمیباشم، آیا بدین سبب از بدن نیست؟
۱۶ و اگر گوش گوید چونکه چشم نیم از بدن نیستم، آیا بدین سبب از بدن نیست؟
۱۷ اگر تمام بدن چشم بودی، کجا می بود شنیدن و اگر همه شنیدن بودی کجا می بود بوییدن؟
۱۸ لکن الحال خدا هریک از اعضا را در بدن نهاد برحسب اراده خود.
۱۹ و اگر همه یک عضو بودی بدن کجا می بود؟
۲۰ اما الان اعضا بسیار است لیکن بدن یک.
۲۱ و چشم دست را نمیتواند گفت که محتاج تو نیستم یا سر پایها را نیز که احتیاج به شما ندارم.
۲۲ بلکه علاوه بر این، آن اعضای بدن که ضعیفتر می نمایند، لازمتر می باشند.
۲۳ و آنها را که پستتر اجزای بدن می پنداریم، عزیزتر می داریم و اجزای قبیح ما جمال افضل دارد.
۲۴ لکن اعضای جمیله ما را احتیاجی نیست، بلکه خدا بدن را مرتب ساخت بقسمی که ناقص را بیشتر حرمت داد،
۲۵ تا که جدایی در بدن نیفتد، بلکه اعضا به برابری در فکر یکدیگر باشند.
۲۶ و اگر یک عضو دردمند گردد، سایر اعضا با آن همدرد باشند و اگر عضوی عزت یابد، باقی اعضا با او به خوشی آیند.
۲۷ اما شما بدن مسیح هستید و فرداً اعضای آن می باشید.
۲۸ و خدا قرارداد بعضی را در کلیسا: اول رسولان، دوم انبیا، سوم معلمان، بعد قوات، پس نعمتهای شفا دادن و اعانات و تدابیر و اقسام زبانها.
۲۹ آیا همه رسول هستند، یا همه انبیا، یا همه معلمان، یا همه قوات؟
۳۰ یا همه نعمتهای شفا دارند، یا همه به زبانها متکلم هستند، یا همه ترجمه می کنند؟
۳۱ لکن نعمتهای بهتر را به غیرت بطلبید و طریق افضل را نیز به شما نشان می دهم.
۱ برکات یا بخششهای روح القدس بر دو گروه اصلی تقسیم می شوند. ابتدا، روح القدس ثمرات خود را محبت و خوشی و سلامت و حلم و مهربانی و نیکویی و ایمان و تواضع و پرهیزگاری (غلاطیان ۵: ۲۲ – ۲۳) را در ما رویانیده، به ثمر می رساند این ثمر بایستی در زندگی روزمرۀ ایمانداران حاضر و ظاهر باشد.
دستۀ دوم برکات روحانی که روح القدس بما ایماندارن می دهد، عبارت است از عطایای روحانی. در این قسمت، پولس رسول در مورد این عطایای روحانی سخن گفته، تعلیم می دهد. در زمانهای معین و بنا به نیاز کلیسا و صلاحدید خدا، عطایای گوناگون به اعضای مختلف و معین کلیسا بخشیده می شود تا اینکه کلیسا را از نظر روحانی قوت بخشیده، آن را در انجام وظیفه اش یاری دهد.
دستۀ دوم برکات روحانی که روح القدس بما ایماندارن می دهد، عبارت است از عطایای روحانی. در این قسمت، پولس رسول در مورد این عطایای روحانی سخن گفته، تعلیم می دهد. در زمانهای معین و بنا به نیاز کلیسا و صلاحدید خدا، عطایای گوناگون به اعضای مختلف و معین کلیسا بخشیده می شود تا اینکه کلیسا را از نظر روحانی قوت بخشیده، آن را در انجام وظیفه اش یاری دهد.
روح القدس به هر ایمانداری عطایی خاص می بخشد و خدمتهای مخصوصی (مسئولیتها و خدمات خاصی) محول می کند. ولی همگی این خدمتها توسط یک روح و یک خداوند است.
۶ عملها انواع است، در اینجا منظور از عملها، اعمال و کارهای خداوند از قبیل خواندن انسانها بسوی خود، شفای بیماران، بنای روحانی کلیساها، و غیره است. خدا به طریقهای مختلف و عجیبی عمل می کند ولی باید دانست که همۀ این عملها از سوی یک خداوند است.
درآیات ۴-۶، پولس رسول از سه شخص تثلیت بعنوان منبع عطایا و بخششهای روحانی یاد میکند:روح (آیۀ ۴)، خداوند (آیۀ ۵)، و خدا (آیۀ ۶). هر سه شخص، در تثلیت یکی هستند و یک کار را انجام می دهند.
۱۱نخستین عطیه ای که پولس معرفی می کند کلام حکمت است. «کلام حکمت» با داشتن حکمت معمولی که از تجربه و تعلیم بدست آمده و حکمتی که اگر کسی از خدا تقاضا کند بوی داده می شود (یعقوب ۱: ۵)، متفاوت است. «کلام حکمت» عبارت است از حکمت خاصی که بواسطۀ روح القدس به جهت حل مسائل روحانی کلیسا بخشیده می شود. عطای دوم کلام علم است که عبارت است از علم و آگاهی خاصی و مافوق الطبیعه ای در مورد مسئله و یا مشکل خاصی به جهت حل آن. مثلاً اگر کسی بیماری و یا گرفتاری روحانی داشته باشد، روح القدس ممکن است به یکی از براردان و یا خواهران «کلام علم» عطا کند تا کلیسا به عمق مسئله پی برده، برای حل آن اقدام کند. و یا اینکه ممکن است کسی در گناه مخفی زیست می کند. و گناهان او باعث بیماری بدن کلیسا گردیده باشد. در این صورت، روح القدس ممکن است به یک یا چند نفر از اعضای کلیسا «کلام علم» هدیه کند تا اینکه بتوانند با مسئلۀ مذکور روبرو شده، آن را حل کنند (اعمال ۵: ۱-/11
۶ عملها انواع است، در اینجا منظور از عملها، اعمال و کارهای خداوند از قبیل خواندن انسانها بسوی خود، شفای بیماران، بنای روحانی کلیساها، و غیره است. خدا به طریقهای مختلف و عجیبی عمل می کند ولی باید دانست که همۀ این عملها از سوی یک خداوند است.
درآیات ۴-۶، پولس رسول از سه شخص تثلیت بعنوان منبع عطایا و بخششهای روحانی یاد میکند:روح (آیۀ ۴)، خداوند (آیۀ ۵)، و خدا (آیۀ ۶). هر سه شخص، در تثلیت یکی هستند و یک کار را انجام می دهند.
۱۱نخستین عطیه ای که پولس معرفی می کند کلام حکمت است. «کلام حکمت» با داشتن حکمت معمولی که از تجربه و تعلیم بدست آمده و حکمتی که اگر کسی از خدا تقاضا کند بوی داده می شود (یعقوب ۱: ۵)، متفاوت است. «کلام حکمت» عبارت است از حکمت خاصی که بواسطۀ روح القدس به جهت حل مسائل روحانی کلیسا بخشیده می شود. عطای دوم کلام علم است که عبارت است از علم و آگاهی خاصی و مافوق الطبیعه ای در مورد مسئله و یا مشکل خاصی به جهت حل آن. مثلاً اگر کسی بیماری و یا گرفتاری روحانی داشته باشد، روح القدس ممکن است به یکی از براردان و یا خواهران «کلام علم» عطا کند تا کلیسا به عمق مسئله پی برده، برای حل آن اقدام کند. و یا اینکه ممکن است کسی در گناه مخفی زیست می کند. و گناهان او باعث بیماری بدن کلیسا گردیده باشد. در این صورت، روح القدس ممکن است به یک یا چند نفر از اعضای کلیسا «کلام علم» هدیه کند تا اینکه بتوانند با مسئلۀ مذکور روبرو شده، آن را حل کنند (اعمال ۵: ۱-/11
عطای سوم، هدیۀ ایمان است. لازم به تذکر است که عطای ایمان، با هدیۀ ایمان آوردن به عیسی مسیح متفاوت می باشد. خدا هدیۀ ایمان به عیسی مسیح را به همۀ برگزیدگان خود عطا می فرماید تا بتوانند به خداوند عیسی مسیح ایمان آورده، نجات یابند. ایمان، هدیه ای است که خدا به بعضی از ایمانداران خود به منظور انجام اعمال و کارهایی که نیازمند ایمان خاصی است عطا می فرماید. بعنوان مثال، اگر ایمانداری محتاج به چیزی مثلاً پول، شفا، کار، مسکن، و یا غیره باشد؛ روح القدس ممکن است یک یا چند نفر از ایمانداران را با «عطای ایمان» مجهز کند تا اینکه ایشان به کمک «عطای ایمان» بتوانند برای آن برادر یا خواهر دعا کنند و یا ایشان را تقویت و تشویق نمایند. معمولاً این عطای ایمان، بیشتر نه به خاطر نفع شخصی، بلکه به جهت منفعت دیگر اعضای کلیسا بخشیده می شود (مرقس ۱۱: ۲۲-۲۳
چهارمین مورد از عطای روحانی نعمتهای شفا دادن می باشد. این عطای روحانی جهت شفا دادن افرادی که بیمارند و یا صدمه دیده اند داده می شود. زمانی که این عطای روحانی بکار برده شود، فرد بیمار بطور معجزه آسا و بدون نیاز به پزشک و دارو و غیره شفا می یابد و روح القدس تنها عامل شفای آن فرد بیمار خواهد بود. در بعضی مواقع، جهت شفای فرد محتاج، ممکن است دو عطیۀ «ایمان» که خدا آن بیماری را شفا خواهد داد و عطیۀ «نعمتهای شفا دادن»؛ باهم درکار باشند.
پنجمین عطیه، عطای قوّت معجزات است. این عطا با نعمت شفا دادن امراض متفاوت می باشد. در عهد جدید، «قوت معجزات» بیشتر در مواقع بسیار خاص و به جهت تنبیه و متألم ساختن و یا حتی صدمه رساندن به فردی داده شده است. مثلاً، ممکن است «قوت معجزات» جهت کور ساختن، لال ساختن و یا حتی کشتن خائنین و مزاحمین بکار گرفته شود (اعمال ۵: ۵؛ ۱۳: ۶-۱۲). باید توجه داشت که حتی در این موارد، «قوت معجزات» به جهت بنای کلیسا و بخشیدن نعمات و برکات داده می شود. مثلاً زمانی که عیسی مسیح برروی زمین و بصورت یکی از ما انسانها در میان ما زندگی می کرد، از قوت معجزات جهت تبدیل آب به شراب و خوراک دادن به هزاران نفر استفاده نمود (مرقس ۶: ۳۰-۴۴؛ یوحنا ۲: ۱-۱۱).
عطایای روح القدس عطای نبوت است. این زمانی است که شخصی کلام خاصی از سوی خدا دریافت می کند و یا دربارۀ وقایع آینده پیش گویی و پیش بینی می نماید.
عطیۀ دیگر، عطای تمیز ارواح است. عطای «تمیز ارواح» جهت شناختن و تشخیص ارواح ناپاک و آزاد ساختن کسانی که در بند و مورد آزار این ارواح قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این عطیه ممکن است به منظور تشخیص و مقابله با کارهای شیطان مورد استفاده قرار گیرد (متی ۲۴: ۲۴؛ دوم قرنتیان ۱۱: ۱۳-۱۵
عطیۀ دیگر، عطای تمیز ارواح است. عطای «تمیز ارواح» جهت شناختن و تشخیص ارواح ناپاک و آزاد ساختن کسانی که در بند و مورد آزار این ارواح قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این عطیه ممکن است به منظور تشخیص و مقابله با کارهای شیطان مورد استفاده قرار گیرد (متی ۲۴: ۲۴؛ دوم قرنتیان ۱۱: ۱۳-۱۵
عطیۀ بعدی در لیست پولس، عبارت از اقسام زبانها، یعنی تکلم به زبانهای دیگر است (اول قرنتیان ۱۴: ۲). این عطیه دارای دو جنبه و دو شکل می باشد. یکی قدرت تکلم به زبانهای مردم کشورها و زبانهای دیگر است (اعمال ۲: ۴-۱۲ جنبه دیگر این قوت، تکلم به زبانهای غریب و ناشناخته است، و بوسیلۀ دانش طبیعی قابل درک نمی باشند (اعمال ۱۹: ۶؛ اول قرنتیان ۱۴: ۲، ۹، ۱۹
در هر صورت، کسانی که عطای زبانها را دریافت کرده اند، بوسیلۀ قوت روح القدس قادر به تکلم به زبانهایی که نیاموخته اند خواهند بود. این روح القدس است که از زبان و بوسیلۀ دهان گوینده ای که عطای زبانها را دارد، تکلم می کند. ولی متکلم به زبانها، بردهان و زبان خود کنترل داشته و قادر است که در مواقع مناسب و لازم، به زبانها تکلم کند. زمانی که فردی به زبانها تکلم می کند، افراد حاضر و شنوندگان، از حضور روح القدس بهره مند شده، از حقیقت حضور روح خدا درمیانشان برکت خواهند گرفت. تکلم به زبانها، جیغ کشیدن و یا تکرار عبارات «من درآوردی» نیست، بلکه گویش به زبانهای غریبی است که روح القدس به گوینده عطا می فرماید.
ترجمۀ زبانها، نهمین و آخرین عطیه ای است که پولس رسول در این قسمت بما معرفی می کند. زمانی که کسی در کلیسا و یا جماعت ایمانداران با زبانها تکلم کند، بایستی کسی آن کلمات غیر قابل تفهیم را برای استفاده و بنای ایمانداران ترجمه کند تا اینکه پیام روح القدس در اختیار شنوندگان قرار گیرد. اگر ترجمه در کار نباشد، کلسا و ایمانداران قادر به دریافت و درک پیام روح القدس نخواهند بود (اول قرنتیان ۱۴: ۵-۶، ۱۳). در بعضی موارد، روح القدس به یک نفر هر دو عطیۀ زبانها و ترجمۀ آنها را می بخشد. تکلم به زبانها و ترجمۀ توأمان آن کلمات هم ردیف کلام نبوت می باشد (اول قرنتیان ۱۴: ۴-۶، ۱۳
تمامی هدایا و برکات روح القدس، بخاطر بنا و تحکیم کلیسا و ایمانداران و شهادت به جهان و پیشبرد ملکوت خدا عطا شده و عطا می شود. اگر کسی از عطای روح القدس به جهت منافع شخصی، بلند کردن مقام خود، تحقیر دیگران و ایجاد تفرقه و شکاف در کلیسا استفاه کند، در آن صورت همچو شخصی است که عطای روح القدس را مورد سوء استفاده قرار داده است. او باعث رنجش خدا و تضعیف کلیسای وی خواهد شد. برعکس، عطایای روح القدس بایستی همیشه با محبت و روحیۀ یگانگی و اتحاد با دیگر ایمانداران مورد استفاده قرار گیرد.
تمامی اعطایا برای بنای بدن مسیح از طریق روح در ما طبق نیاز کلیسا بنفع کلیسا عطا میگردد .
سه هدیه قدرت
سه هدیه آشکارکردن
سه هدیه بیان
کلیسای محلی حکم بدن مسیح در آن منطقه را دارد؛ و هریک از اعضای کلیسای محلی، اعضای بدن مسیح محسوب می شوند. بیایید خود را تفتیش کنیم، آیا رفتار ما شایستۀ یک عضو بدن عیسی مسیح است؟ آیا از سر (عیسی مسیح) اطاعت می کنیم؟ آیا کلیسای ما ملکوت مسیح را پیش می برد و کار مسیح را انجام می دهد؟ آیا رفتار و کارهای کلیسای ما به گونه ای است که در اذهان ناظرین، عیسی مسیح را تداعی کند؟ اگر بی ایمانان کلیسای ما را ببینند، آیا صورت مسیح را خواهند دید؟
فیض عیسی خداوند و محبت خدا و مشارکت روحالقدس با همواره جمیع شما باد. آمین.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen